Op zoek naar de zaaddonor

In de afgelopen weken is er in het nieuws veel te doen geweest over zaaddonoren. Dit vooral rond het bekend worden van het schandaal rond doktor Jan Karbaat, maar ook omdat bekend werd dat Ziekenhuis Rijnstate het zaad van donoren veel vaker werd gebruikt dan toegestaan. In plaats van de maximaal 25 keer werden donoren gemiddeld 36 keer gebruikt.

 

Na de verschrikking bij het horen van deze schandalen, komt toch ook de genealoog in mij even naar boven en dacht ik: "Dat zijn interestante zoektochten naar je genen" Nog niet wetende dat ik ineens een stuk dichterbij zo'n zoektocht zou komen.

 

Vorige week kwam mijn vader in contact met drie half zussen die op zoek zijn naar hun donorvader.
Mijn vader heeft een profiel op FamilyTreeDNA. Vorig jaar vond hij op deze manier al een verre achternicht. Door een match in hun DNA vonden ze een gezamenlijke voorouder.

De drie half zussen blijken ook een DNAmatch met mijn vader en met die verre achternicht te hebben. Dit zou er op wijzen dat wij alle vijf de zelfde voorouders delen.

Ineens kwam de zoektocht naar een donorvader een stuk dichterbij. De mogelijkheid dat deze drie meiden, die net iets jonger zijn dan ik zelf, verre achternichten zijn, maakte mij erg nieuwsgierig. Sinds vier dagen hebben ik en mijn vader contact met S., een van de zussen. We zijn aangesloten bij haar zoektocht. Vanuit onze vermoedelijke gezamenlijke voorouders Jan Timmers (1825-1915) en Jannigje Loeve (1828-189) wordt er gezocht naar alle nakomelingen om op deze manier een lijst met namen te krijgen van de mannen waarvan er één mogelijk de donorvader is.

 

Ik vind het heel bijzonder om te mogen en kunnen helpen bij deze zoektocht! Het zou geweldig zijn als deze drie halfzussen hun biologische vader op deze manier kunnen vinden, en misschien nog wel meer halfzussen.

Voor mij zelf vind ik het ook een bijzonder uitstapje in mijn genealogie hobby. Dit is zo'n andere manier van zoeken en ik verbaas me keer op keer weer over hoeveel informatie er bijvoorbeeld op gezinskaarten te vinden is. Omdat mijn eigen onderzoek al veel verder terug in de geschiedenis is, heb ik voor mijn eigen voorouders nooit gebruik gemaakt van deze gezinskaarten. Wat een leuke ervaring.