Het ligt niet voor het oprapen

Stambomen, zoals ik het zelf noem, is een hobby die ik met ups en downs doe. Soms moet je het zoeken even laten liggen om alles later weer op te pakken. De wintermaanden zijn echter een ideale periode in het jaar om weer eens in deze hobby te duiken. Daarom ben ik afgelopen weekend weer eens aan het werk gegaan met het lijstje voorouders waar ik nog geboortes en ouders van moet vinden.

Twee van mijn voorouders hebben beide de achternaam Bisschop: Hendrika Bisschop en Janne Bisschop. Laat het toeval nu dat hun kleinkinderen met elkaar trouwde en dat beide dames uit de omgeving van Hengelo kwamen. Maar van beide kon ik tot op heden geen geboorte datum of plaats vinden en geen ouders. Ik heb al vaak naar deze dames gezocht omdat mijn vermoede is dat zij mogelijk zussen waren.

 

Maar ik bleef maar vast lopen. Geen doop van een Hendrika Bisschop of een Janne (Johanna) Bisschop te vinden. Wat doe je dan...

Ik ben uitgebreid gaan kijken naar de huwelijke van beide dames en naar de dopen van hun kinderen. Hier kwam ik al snel enkele andere dames Bisschop tegen, een Catrina en Fenneke. Zouden dit ook zussen kunnen zijn? Over Fenneke kon ik ook maar weinig vinden, maar Catrina bleek ook getrouwd te zijn en kinderen te hebben en bij haar trouwen en de dopen van haar kinderen bleken een Hendrika en Jenna getuigen te zijn. Maar ook van Catrina geen doop.

 

Uiteindelijk maar eens met Google aan het zoeken gegaan. Hier kwam ik bij een stamboom waar Hendrika de volgende ouders had: Berend Bisschop en Elisabeth Bulten.
Soms helpt het als je een vermoeden hebt van de namen van de ouders. Dus ben ik maar eens gaan zoeken op de combinatie van Bisschop en Bulten. Ik kom een paar kinderen tegen, maar geen Hendrika en Janne. Maar dan ineens kom ik een Janne Derksen Bulten tegen. Janne Derksen Bisschop (met deze tussennaam) was ik al vaker tegen gekomen. En wat blijkt, Janne is geboren voor het huwelijk van haar ouders. Is dit waarom ze bij haar doop de achternaam Bulten kreeg?

Zo zie je maar, rechtstreeks zoeken naar de doop van iemand is niet altijd de juiste weg. Soms heb je een omweg nodig, maar voor je die gevonden hebt kan er een heleboel andere zoeken aan vooraf gegaan zijn.

Reactie schrijven

Commentaren: 0