Hoe volhardend ben jij in je zoekwerk?

Het is herfstvakantie, een beetje wat minder werken en zo'n periode dat het buiten al vroeger donker begint te worden. Tijd om dus weer eens aan het stambomen te gaan!

 

Ik heb verschillende projecten binnen het stambomen en verschillende doodlopende punten die ik zo nu en dan weer eens op pak, in de hoop dat ik deze keer wel de gewenste informatie ga vinden.

Zo ook deze week. Christiaan Julius geboren in 1718 is een van mijn (vele) voorouders. Ik weet zijn geboorte datum niet precies omdat hij niet in Nederland geboren is. Volgens zijn trouwregistratie is Christiaan afkomstig uit Callis (tegenwoordig Kallisz). Dit is een plaatje in het huidige Polen, maar in 1718 behoorde dit gebied min of meer tot Duitsland. Ik weet verder niet zo heel veel van Christiaan. Zijn trouwen en overlijden zijn te vinden in de Amsterdamse kerkboeken, maar behalve de naam van zijn echtgenote en de wijk of straat waar Christiaan woonde (Kattenburg, te Amsterdam) staat er eigenlijk geen nuttige informatie in.

Toch staat er gek genoeg in mijn stamboom meer over deze verre voorouders. Zijn beroep en zijn ouders heb ik ook in mijn stamboom staan. Je zult misschien denken, waarom "gek genoeg"? Nou dat is gek genoeg omdat er geen bron bij deze gegevens staat en ik me ook in de verste verte niet kan herinneren dat ik dit ook gevonden heb, laat staan dat ik nog weet waar. Gek dus.

Ook nu zal je misschien denken. "Ach als je het weet is dat mooi toch, wat maakt die bron uit?" Nou in de genealogie heel veel. Dit bron is namelijk het enige bewijs dat het klopt wat er in mijn stamboom staat. 

 

Ik ben dus op zoek gegaan om te proberen terug te vinden waar ik het beroep en de ouders van Christiaan Julius heb gevonden. Eerst die kerkboeken er nog maar eens op na kijken, misschien toch in de trouw of begraafboeken iets over het hoofd gezien. Maar daar stond echt niks in. 
Vervolgens op diverse stamboom- en genealogiesites gaan zoeken naar 'mijn' Christiaan Julius. Heel veel mensen delen hun stamboom op sites als MyHeritage of Geneanet of Genealogieonline. Misschien heb ik in een van die stambomen ooit het beroep of de ouders van Christiaan gevonden. En jeetje wat staan er veel stambomen online. En wat zijn er ook veel Christiaan Julius' die niet 'mijn' Christiaan Julius zijn. (andere echtgenote, andere geboorte datum, andere woonplaats etc.) 
Maar in alle stambomen die ik vond waar het wel om 'mijn' Christiaan ging stond nergens zijn beroep genoemd of de namen van zijn ouders vernoemd. Echt helemaal negens.

Toen ik al die verschillende sites had af gestruind ben ik ook maar eens gewoon gaan Googlen. Misschien zijn er nog mensen die een persoonlijke genealogiesite hebben met daar een stamboom op. Of is er nog een ander archief van dat van Amsterdam dat informatie heeft over 'mijn' Christiaan. Maar na uren zoeken ook hier niks. Geen resultaat.

Ondertussen was ik al zeker 1,5 dag aan het speuren en zoeken. Ja voor deze hobbie heb je een lange adem nodig.

 

Uiteindelijk toch weer op de site van het Amsterdams stadsarchief terecht gekomen. In welke archieven behalve de doop/trouw/begraafboeken kan ik nog meer zoeken? Misschien het notarieel archief maar eens proberen. Maar mijn ervaring met het notarieel archief van Amsterdam is niet zo best. Het is echt zoeken naar een spelt in een hooiberg op die site. Het zoek systeem kan nog een hoop aan verbeterd worden zeg maar. Bovendien als je dan denkt iets gevonden te hebben, dan is dat oude handschrift soms gewoon niet te ontcijferen.
Maar goed. Toch wat moed bij elkaar verzameld en naar het online notarieel archief van Amsterdam. Tot mijn verbazing waren er maar 9 verschillende aktes waar de naam Julius in voor kwam. Dit kan 2 dingen betekenen. 1: De kans is heel klein dat er iets over 'mijn' Julius tussen zit. of 2: Ik heb heel veel geluk en vind de akte die over 'mijn' Julius gaat misschien toch heel makkelijk. 

Mijn tweede moment van verbazing is wanneer bij een van die 9 aktes met de achternaam Julius als voornaam Christiaan staat. Zou het echt? Maar hoe weet ik of het 'mijn' Christiaan Julius is?
Je zal nu wel geloven dat mijn enthousiasme groot was toen ik in de korte beschrijving de naam van zijn echtgenote zag staan. Er is vast maar 1 Christiaan Julius die getrouwd is met Maria Magdalena Voorhof. Maar, dacht ik nog, nu eerst maar eens kijken of die akte een beetje leesbaar is voordat ik al te enthousiast wordt. En ja hoor. Een perfect net handschrift. Ligt krullende letters, geen vlekken of door elkaar heen geschreven, maar een heel goed leesbare tekst.

 

En ja hoor, al halverwege de eerste pagina staat het beroep van Christiaan Julius genoemd. Hij was Corporaal aan de Admiraliteitswerf te Amsterdam. Eindelijk gevonden!
En het kan nog beter, op de volgende pagina staan ook de namen van zijn beide ouders genoemd: Doretha Elisabeth Heller en Jacob Julius.
Nou je kunt wel geloven dat mijn dag niet mee kapot kon! 2 dagen eindeloos zoeken, wat zo voelde het om sommige momenten zeker. Maar uiteindelijk was het niet eindeloos, wat ik heb gevonden waar ik naar op zoek was!

Reactie schrijven

Commentaren: 0