In de blogs hier onder zal ik mijn ervaringen in mijn eigen stamboomonderzoek en in het onderzoek voor anderen met jullie delen. Verhalen over het zoeken, over vondsten, over foto's etc. om jullie een beeld te geven van alles wat er bij een stamboomonderzoek kan komen kijken.

Hoe volhardend ben jij in je zoekwerk?

Het is herfstvakantie, een beetje wat minder werken en zo'n periode dat het buiten al vroeger donker begint te worden. Tijd om dus weer eens aan het stambomen te gaan!

 

Ik heb verschillende projecten binnen het stambomen en verschillende doodlopende punten die ik zo nu en dan weer eens op pak, in de hoop dat ik deze keer wel de gewenste informatie ga vinden.

Zo ook deze week. Christiaan Julius geboren in 1718 is een van mijn (vele) voorouders. Ik weet zijn geboorte datum niet precies omdat hij niet in Nederland geboren is. Volgens zijn trouwregistratie is Christiaan afkomstig uit Callis (tegenwoordig Kallisz). Dit is een plaatje in het huidige Polen, maar in 1718 behoorde dit gebied min of meer tot Duitsland. Ik weet verder niet zo heel veel van Christiaan. Zijn trouwen en overlijden zijn te vinden in de Amsterdamse kerkboeken, maar behalve de naam van zijn echtgenote en de wijk of straat waar Christiaan woonde (Kattenburg, te Amsterdam) staat er eigenlijk geen nuttige informatie in.

Toch staat er gek genoeg in mijn stamboom meer over deze verre voorouders. Zijn beroep en zijn ouders heb ik ook in mijn stamboom staan. Je zult misschien denken, waarom "gek genoeg"? Nou dat is gek genoeg omdat er geen bron bij deze gegevens staat en ik me ook in de verste verte niet kan herinneren dat ik dit ook gevonden heb, laat staan dat ik nog weet waar. Gek dus.
Ook nu zal je misschien denken. "Ach als je het weet is dat mooi toch, wat maakt die bron uit?" Nou in de genealogie heel veel. Dit bron is namelijk het enige bewijs dat het klopt wat er in mijn stamboom staat. 

 

Ik ben dus op zoek gegaan om te proberen terug te vinden waar ik het beroep en de ouders van Christiaan Julius heb gevonden. Eerst die kerkboeken er nog maar eens op na kijken, misschien toch in de trouw of begraafboeken iets over het hoofd gezien. Maar daar stond echt niks in. 
Vervolgens op diverse stamboom- en genealogiesites gaan zoeken naar 'mijn' Christiaan Julius. Heel veel mensen delen hun stamboom op sites als MyHeritage of Geneanet of Genealogieonline. Misschien heb ik in een van die stambomen ooit het beroep of de ouders van Christiaan gevonden. En jeetje wat staan er veel stambomen online. En wat zijn er ook veel Christiaan Julius' die niet 'mijn' Christiaan Julius zijn. (andere echtgenote, andere geboorte datum, andere woonplaats etc.) 
Maar in alle stambomen die ik vond waar het wel om 'mijn' Christiaan ging stond nergens zijn beroep genoemd of de namen van zijn ouders vernoemd. Echt helemaal negens.

Toen ik al die verschillende sites had af gestruind ben ik ook maar eens gewoon gaan Googlen. Misschien zijn er nog mensen die een persoonlijke genealogiesite hebben met daar een stamboom op. Of is er nog een ander archief van dat van Amsterdam dat informatie heeft over 'mijn' Christiaan. Maar na uren zoeken ook hier niks. Geen resultaat.

Ondertussen was ik al zeker 1,5 dag aan het speuren en zoeken. Ja voor deze hobbie heb je een lange adem nodig.

 

Uiteindelijk toch weer op de site van het Amsterdams stadsarchief terecht gekomen. In welke archieven behalve de doop/trouw/begraafboeken kan ik nog meer zoeken? Misschien het notarieel archief maar eens proberen. Maar mijn ervaring met het notarieel archief van Amsterdam is niet zo best. Het is echt zoeken naar een spelt in een hooiberg op die site. Het zoek systeem kan nog een hoop aan verbeterd worden zeg maar. Bovendien als je dan denkt iets gevonden te hebben, dan is dat oude handschrift soms gewoon niet te ontcijferen.
Maar goed. Toch wat moed bij elkaar verzameld en naar het online notarieel archief van Amsterdam. Tot mijn verbazing waren er maar 9 verschillende aktes waar de naam Julius in voor kwam. Dit kan 2 dingen betekenen. 1: De kans is heel klein dat er iets over 'mijn' Julius tussen zit. of 2: Ik heb heel veel geluk en vind de akte die over 'mijn' Julius gaat misschien toch heel makkelijk. 

Mijn tweede moment van verbazing is wanneer bij een van die 9 aktes met de achternaam Julius als voornaam Christiaan staat. Zou het echt? Maar hoe weet ik of het 'mijn' Christiaan Julius is?
Je zal nu wel geloven dat mijn enthousiasme groot was toen ik in de korte beschrijving de naam van zijn echtgenote zag staan. Er is vast maar 1 Christiaan Julius die getrouwd is met Maria Magdalena Voorhof. Maar, dacht ik nog, nu eerst maar eens kijken of die akte een beetje leesbaar is voordat ik al te enthousiast wordt. En ja hoor. Een perfect net handschrift. Ligt krullende letters, geen vlekken of door elkaar heen geschreven, maar een heel goed leesbare tekst.

 

En ja hoor, al halverwege de eerste pagina staat het beroep van Christiaan Julius genoemd. Hij was Corporaal aan de Admiraliteitswerf te Amsterdam. Eindelijk gevonden!
En het kan nog beter, op de volgende pagina staan ook de namen van zijn beide ouders genoemd: Doretha Elisabeth Heller en Jacob Julius.
Nou je kunt wel geloven dat mijn dat niet mee kapot kon! 2 dagen eindeloos zoeken, wat zo voelde het om sommige momenten zeker. Maar uiteindelijk was het niet eindeloos, wat ik heb gevonden waar ik naar op zoek was!

meer lezen

Het ligt niet voor het oprapen

Stambomen, zoals ik het zelf noem, is een hobby die ik met ups en downs doe. Soms moet je het zoeken even laten liggen om alles later weer op te pakken. De wintermaanden zijn echter een ideale periode in het jaar om weer eens in deze hobby te duiken. Daarom ben ik afgelopen weekend weer eens aan het werk gegaan met het lijstje voorouders waar ik nog geboortes en ouders van moet vinden.

Twee van mijn voorouders hebben beide de achternaam Bisschop: Hendrika Bisschop en Janne Bisschop. Laat het toeval nu dat hun kleinkinderen met elkaar trouwde en dat beide dames uit de omgeving van Hengelo kwamen. Maar van beide kon ik tot op heden geen geboorte datum of plaats vinden en geen ouders. Ik heb al vaak naar deze dames gezocht omdat mijn vermoede is dat zij mogelijk zussen waren.

 

Maar ik bleef maar vast lopen. Geen doop van een Hendrika Bisschop of een Janne (Johanna) Bisschop te vinden. Wat doe je dan...
Ik ben uitgebreid gaan kijken naar de huwelijke van beide dames en naar de dopen van hun kinderen. Hier kwam ik al snel enkele andere dames Bisschop tegen, een Catrina en Fenneke. Zouden dit ook zussen kunnen zijn? Over Fenneke kon ik ook maar weinig vinden, maar Catrina bleek ook getrouwd te zijn en kinderen te hebben en bij haar trouwen en de dopen van haar kinderen bleken een Hendrika en Jenna getuigen te zijn. Maar ook van Catrina geen doop.

 

Uiteindelijk maar eens met Google aan het zoeken gegaan. Hier kwam ik bij een stamboom waar Hendrika de volgende ouders had: Berend Bisschop en Elisabeth Bulten.
Soms helpt het als je een vermoeden hebt van de namen van de ouders. Dus ben ik maar eens gaan zoeken op de combinatie van Bisschop en Bulten. Ik kom een paar kinderen tegen, maar geen Hendrika en Janne. Maar dan ineens kom ik een Janne Derksen Bulten tegen. Janne Derksen Bisschop (met deze tussennaam) was ik al vaker tegen gekomen. En wat blijkt, Janne is geboren voor het huwelijk van haar ouders. Is dit waarom ze bij haar doop de achternaam Bulten kreeg?

Zo zie je maar, rechtstreeks zoeken naar de doop van iemand is niet altijd de juiste weg. Soms heb je een omweg nodig, maar voor je die gevonden hebt kan er een heleboel andere zoeken aan vooraf gegaan zijn.

Op zoek naar de zaaddonor

In de afgelopen weken is er in het nieuws veel te doen geweest over zaaddonoren. Dit vooral rond het bekend worden van het schandaal rond doktor Jan Karbaat, maar ook omdat bekend werd dat Ziekenhuis Rijnstate het zaad van donoren veel vaker werd gebruikt dan toegestaan. In plaats van de maximaal 25 keer werden donoren gemiddeld 36 keer gebruikt.

 

Na de verschrikking bij het horen van deze schandalen, komt toch ook de genealoog in mij even naar boven en dacht ik: "Dat zijn interestante zoektochten naar je genen" Nog niet wetende dat ik ineens een stuk dichterbij zo'n zoektocht zou komen.

 

Vorige week kwam mijn vader in contact met drie half zussen die op zoek zijn naar hun donorvader.
Mijn vader heeft een profiel op FamilyTreeDNA. Vorig jaar vond hij op deze manier al een verre achternicht. Door een match in hun DNA vonden ze een gezamenlijke voorouder.

De drie half zussen blijken ook een DNAmatch met mijn vader en met die verre achternicht te hebben. Dit zou er op wijzen dat wij alle vijf de zelfde voorouders delen.

Ineens kwam de zoektocht naar een donorvader een stuk dichterbij. De mogelijkheid dat deze drie meiden, die net iets jonger zijn dan ik zelf, verre achternichten zijn, maakte mij erg nieuwsgierig. Sinds vier dagen hebben ik en mijn vader contact met S., een van de zussen. We zijn aangesloten bij haar zoektocht. Vanuit onze vermoedelijke gezamenlijke voorouders Jan Timmers (1825-1915) en Jannigje Loeve (1828-189) wordt er gezocht naar alle nakomelingen om op deze manier een lijst met namen te krijgen van de mannen waarvan er één mogelijk de donorvader is.

 

Ik vind het heel bijzonder om te mogen en kunnen helpen bij deze zoektocht! Het zou geweldig zijn als deze drie halfzussen hun biologische vader op deze manier kunnen vinden, en misschien nog wel meer halfzussen.

Voor mij zelf vind ik het ook een bijzonder uitstapje in mijn genealogie hobby. Dit is zo'n andere manier van zoeken en ik verbaas me keer op keer weer over hoeveel informatie er bijvoorbeeld op gezinskaarten te vinden is. Omdat mijn eigen onderzoek al veel verder terug in de geschiedenis is, heb ik voor mijn eigen voorouders nooit gebruik gemaakt van deze gezinskaarten. Wat een leuke ervaring.

 

 

Utrecht in de Tachtigjarige Oorlog

Willem van Zeijl werd geboren in 1572, de begin jaren de

Tachtigejarige Oorlog. Over Willem weet ik verder erg weinig. Ik weet niet met wie hij trouwde en hoeveel kinderen hij kreeg. Ook weet ik niet wie zijn ouders

zijn.

 

Willem van Zeijl was nog een baby toen in 1573 tien vendels

soldaten in de stad werden ingekwartierd voor 3 jaar. De stad moest de soldaten onderhouden en dit was een zware last. De soldaten gingen in de huizen van de burgers wonen en ze misdroegen zich regelmatig.

Voor Willem en zijn ouders moeten dit onrustige tijden zijn

geweest. Wat hebben zij precies meegekregen van de Soldaten in de stad? Willem zelf zal er weinig van meegekregen hebben.

 

Kasteel Vredenburg 1576/1577

In 1576, na de Pacificatie van Gent kwam de bevolking steeds meer in opstand tegen de Spaanse bezetting in de stad. De Spanjaarden en het leger van Vlaanderen (in dienst van de Spaanse Koning) zaten in het Kasteel van Vredenburg en weigerde de stad te verlaten.

Eerder dat jaar (21 september) hadden de Spanjaarden vanaf het kasteel al geprobeerd een uitval te doen op de stad, er werden huizen in brand gestoken en geschoten vanuit het kasteel. De burgers wisten echter met behulp van drie Duitse vendels de Spanjaarden terug het kasteel in te drijven.

Willem was pas 3 jaar oud toen er in 1576 nog meer onrust in de stad kwam. Hoe ver woonde zij van de in brand gestoken huizen?

 

De Spaanse bevelhebber van het koninklijke garnizoen van de Vredenburg, Francesco Fernando d'Avila, maakte zich op voor een belegering van het kasteel door de opstandelingen, en richtte de kanonnen van het kasteel op de stad. De tegenpartij plaatste haar geschut op hoge gebouwen in de omgeving van het kasteel, zoals het huis Oudaen en de toren van de Jacobikerk. In december begon de belegering en brandde de strijd los.

De brug die het kasteel met de stadsbuitengracht verbond wisten ze ook stuk te schieten, daarmee zaten de Spaanse soldaten opgesloten. De Utrechtse burgers schoten op 22 januari 1577 de achterpoort van het kasteel in stukken en hadden ter plaatse de gracht kunnen dempen. Op 8 februari begonnen de Spanjaarden te onderhandelen, op het moment dat de burgers gereed

waren om een bres te gaan schieten. Op 9 februari werd een akkoord gesloten met de Graaf van Boussu. Op 11 februari trokken 150 Spanjaarden (vrouwen en kinderen niet meegerekend) uit het kasteel met stille trom en opgerolde

vaandels. Zou Willem zijn vader hebben deelgenomen aan de belegering van het Kasteel?

 

De burgers moesten zich alleen nog van de Duitse soldaten zien te ontdoen. Die wilden wel vertrekken, mits zij voor hun diensten betaald zouden worden. De Duitsers bleven tot 27 april binnen de stad en waren een grote last voor de burgers. Op die dag kwamen de burgers in opstand en namen hun oversten Tambergen en Vinckeburg gevangen. De soldaten werden de stad uitgejaagd.

Wat zou Willem zich hier later allemaal van herinneren, of was hij gewoonweg te jong om zich hier later iets van te herinneren?

 

Amsterdam in de Tachtigjarige Oorlog

In 1568 begon officieel de Tachtigjarige Oorlog. Amsterdam was in die tijd trouw aan de Spaanse Koning. Bijna 10 jaar na het begin van de oorlog kreeg Amsterdam met de eerste grote oorlogsgebeurtenissen te maken. De aanslag op Amsterdam op 23 november 157 door de watergeuzen onder leiding van de Raad van Staten. Maar de aanslag mislukte doordat burgers zich verzetten en soldaten en de schutterij terug vocht.

 

Ondanks de mislukte aanslag sloot de stad zich in februari 158 toch aan bij de Nederlanden van Willem van Oranje. Om de Alteratie van de stad compleet te maken werd op 26 mei 158 (afbeelding) de vroedschap van de stad afgezet en de stad uitgezet. Dit gebeurde op de Dam waarbij vele Amsterdammers aanwezig waren.

 

Jean Pasquir Le Blanc, geboren in 1568 te Frankrijk Cambrai (Kamerijk). Cambrai was sinds 1543 onderdeel van de Zeventien Provinciën.Wanneer (vermoedelijk 1595) en waarom hij naar Amsterdam kwam weet ik nog niet precies. Mogelijk is Jean Pasquir le Blanc een geloofsvluchteling doordat het protestantisme voor 1598 niet toegestaan was, er was geen vrijheid van geloof.

 

Voor zo ver bekend was Jean Pasquir le Blanc protestants (calvinist/hugenoot). Zijn kleinkinderen werden in Amsterdam nog in de Waalse Kerk (gereformeerd protestants) gedoopt. Het feit dat Kamerijk een van de katholieke zuidelijke provincies was die zich aansluit bij de Unie van Atrecht (1579) was mogelijk een aanleiding voor de protestantse Jean (en mogelijk zijn ouders) om naar Amsterdam te komen. Zeker toen de onrust van de Tachtige Jarige oorlog aan het eind van de 16e eeuw in Kamerijk ook steeds merkbaarder werk.

 

Jean Pasquir kwam aan in een Amsterdam waar in de afgelopen kwart eeuw veel was gebeurd en veranderd, Jean Pasquir maakte de onrust in Amsterdam rond 1577 niet mee.Maar ondertussen hadden er in Amsterdam ook veel positieve ontwikkelingen plaats gevonden. Rond 1598 had Amsterdam al bijna 20 jaar een eigen vloot waarmee ze naar Indië voeren. Amsterdam zat dan ook al in een enorme (economische) groei.

Petronella Oortmans poppenhuis

Ik deel graag de biografische beschrijving van Petronella Oortman (1656-1716), afkomstig van Huygens ING.
Petronella Oortman was mijn voorouder, mijn 8th great grandmother.

 

OORTMAN, Petronella (geb. Amsterdam 1656  begr. Amsterdam 27-11-1716), eigenares van een pronkpoppenhuis. Dochter van Hendrik Oortman (gest. 1680), geweermaker, en Aeltje Jans Steur. Petronella Oortman trouwde (1) in 1675 in Amsterdam met Carel Witte (gest. 1685), zijdelakenwinkelier; (2) op 28-3-1686 in Amsterdam met Johannes Brandt (1654-1731), zijdelakenhandelaar. Uit huwelijk (1) werd 1 dochter geboren die jong overleed, uit (2) werden 1 dochter en 3 zoons geboren.

Petronella Oortman groeide op in een bemiddeld gezin met zeven kinderen aan het Singel in Amsterdam. In 1675, negentien jaar oud, trouwde ze met de zijdewinkelier Carel Witte, afkomstig uit Hamburg en verhuisde ze naar de Herengracht, tegenover de Bergstraat. Het paar kreeg in 1683 een dochtertje, dat in 1684 overleed. Een jaar later stierf ook Carel Witte, en zeven maanden later ging Petronella Oortman in ondertrouw met Johannes Brandt, evenals haar eerste man werkzaam in de zijdelakenhandel. Ze verhuisde nu naar diens woning annex winkel en werkplaats aan de Warmoesstraat. Met Johannes Brandt kreeg Petronella Oortman vier kinderen: Hendrina (1691), Jan (1694), Jacob (1696) en Olivier (1697). De kinderen werden  thuis  luthers gedoopt. Johannes Brandt vervulde een functie in het kerkbestuur van de Evangelisch-Lutherse gemeente, en zoon Jan zou dat later ook doen.

Speciaal voor Petronella Oortman werd tussen 1686 en 1690 een poppenhuis vervaardigd van kostbare materialen: de kast is belegd met schildpad en tin en bevat vele kunstwerken. De poppen uit het poppenhuis zijn nu op een na verdwenen, maar ze zijn nog te zien op een schilderij dat Jacob Appel (1680-1751) er tussen 1700 en 1710 van maakte. De zaal (het meest representatieve vertrek, bestemd voor ontvangsten) is beschilderd door Nicolaas Piemont (1644-1709) met een op de wanden doorlopend landschap, en het plafond is beschilderd met wolken en vogels. Op het schilderij van Appel zitten twee poppen in de zaal tric-trac te spelen. Twee andere bijzondere kamers zijn de kraamkamer met een wieg en een speciale stoel voor de kraamvrouw, en de rouwkamer waar een gestorven kindje heeft gelegen, zoals te zien is op het schilderij van Appel.

In november 1716 stierf Petronella Oortman, zestig jaar oud, en op de 27ste werd zij vanuit het huis in de Warmoesstraat begraven. Na haar dood kwam het poppenhuis in handen van dochter Hendrina. Het was ook Hendrina die het woord deed toen de Duitse reiziger Zacharias Conrad von Uffenbach in 1718 het poppenhuis wilde bezichtigen. Hij schrijft in zijn verslag: Hr. Brand empfing uns sehr hofflich undt seine Jungfer dochter [] zeigte uns mit sonderbarer emsigheit das Cabinet. [] Es ist sonsten überhaupt beij diesem cabinet zu observiren dasz alles nach dem leben gantz naturell gemacht, undt zwar auch so beij dem Puppen, dasz man alle ihre Kleider und Schmuck an undt aus ziehen konte’ (bezoek op 19-7-1718). Von Uffenbach was er trots op dat hij het poppenhuis had mogen zien. Volgens hem had prinses Maria Louise van Hessen Kassel pas bij haar derde verzoek tot bezichtiging toestemming gekregen.

Het poppenhuis van Petronella Oortman was zeer bekend. Het verhaal ging dat tsaar Peter de Grote het had willen kopen maar het niet kon betalen. Volgens Hendrina had haar moeder er zon dertigduizend gulden aan uitgegeven. In een inventaris van haar broer Jan uit 1743 werd het poppenhuis echter op slechts zevenhonderd gulden geschat. Ter vergelijking: het poppenhuis van Petronella de la Court werd in 1744 voor twaalfhonderd gulden verkocht. In een gedrukte catalogus van na 1758 zijn het kabinet en zijn inhoud uitgebreid beschreven (Van Eeghen, 137). In 1821 is het poppenhuis van Petronella Oortman door de overheid aangekocht. Zo kwam het in het Rijksmuseum terecht. 
http://resources.huygens.knaw.nl/vrouwenlexicon/lemmata/data/Oortman

 

De Fluwelen Burgwal, Amsterdam

De eerste Bousquet die naar Amsterdam kwam was Aron Bousquet, geboren in 1654 te Frankrijk, Balaruc. Aron Bousquet kwam waarschijnlijk tussen 1680 en 1698 naar Amsterdam als Franse Hugenoot, vluchteling vanwege zijn protestandse geloof. In 1698 trouwde hij te Amsterdam met Maria Sezille, ook in Frankrijk geboren.

 

Aron Bousquet woonde aan de Fluwelen Burgwal, dit was de ‘bijnaam’van de Oudezijds Voorburgwal. 

meer lezen

Mijn betovergrootmoeder

Catherina de Vogel is mijn betovergrootmoeder (de oma van mijn oma).

Voor mij is ze een heel speciale voorouder. Dit komt denk ik zelf omdat ik zo veel over haar weet. Ze werd geboren op 4 juni 1871 in Tuban, Java. Toen der tijd was dit nog Nederlands-Indië. Als jong meisje ging ze met haar ouders terug naar Nederland waar ze uiteindelijk naar school ging en ging studeren aan het conservatorium. Kort hierna begon ze optredens te geven door Europa en na de 2e Wereld Oorlog en haar 2e huwelijk begon ze zelfs over de wereld te reizen voor haar tournees.

 

Lange tijd had ik niet meer dan een foto van haar als jong meisje, maar van een familielid kreeg is een aantal foto's van advertenties waar zij zelf of stond afgebeeld (zoals hier rechts).

meer lezen 0 Berichten

voorouders uit Polen of Duitsland?

meer lezen

Mail van een verre achterneef

In de afgelopen maanden is dit me enkele keren 'overkomen'. Ik open mijn mailprogramma en zie ineens een mail met in het onderwerp "Stavers".

 

In april dit jaar kwam ik in mijn zoektocht naar mijn Stavers-voorouders op een forum van Ancestry.com terecht. Het bericht ging over mijn voorouders en enkele mensen die hier op hadden gereageerd waren ook afstammelingen van deze Stavers-voorouders. In de hoop met deze verre achterneef en nicht in contact te komen liet ik een reactie achter met daarin ook mijn e-mail adres. 

 

meer lezen 0 Berichten